Hollandse Glorie - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu Hollandse Glorie - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu

Hollandse Glorie

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

23 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Claremont

Ollah!!

Hoe gaat het met jullie allemaal? Ik hoor dat het weer eindelijk beter begint te worden in NEderland?

Hier is het sinds gisteren officieel Herfst. Vanmorgen kon ik dat wel gelijk merken, normaal als ik wakker wordt dan schijnt de zon al fel (om half 7!!) maar vanmorgen was het nog gewoon donker. Echt heel raar hoe snel dat is verandert in 1 dag tijd.

Aan de temperatuur valt nog niks te merken. Afgelopen zaterdag was het hier nog 44 graden geworden!!! Belachelijk heet. Zelfs de wind was ongelofelijk warm.
Toch wel inderdaad, inderdaad tante Marly, dat mijn vader gewoon aan het skieen is in de sneeuw terwijl ik kapot lig te gaan in de zon, in mijn zwembroek.

Nou zoals jullie wel weten heb ik een extra lang weekend gehad vanwege ''Freedoms- day''. Judith had mij al gecorrigeerd, Youthday is pas ergens in juni. Excuses haha. Whatever, de maandag had ik zowieso vrij dus. Ik ben dat weekend alle 3 de avonden uitgeweest. Het was echt super!! Joey Judith en Jeremy gingen alleen de zondagavond mee. Maar dat had zo zijn redenen.

Ik zal, wederom, bij het begin beginnen. Vrijdags wenste ik al mijn collega's weer een prettig weekend en lekker weer. Ik liep de poort uit richting treinstation (ik pak de trein nu ''I dont feel like minivan''). Ik kocht weer, als gewoonlijk een kaartje en stapte na (10 minuten wachten) de trein in. Hier komt na iedere 15 minuten een trein. Eenmaal in de trein ging ik mij ergens zitten vooruit te staren. Tegenover mij zat een vrouw met een baby....een huilbaby om precies te zijn, verschrikkelijk wat irritant na een hele dag werken. Ik dacht echt van ''hou die baby toch stil aub''.....I wish I had never thought that.....ze pakte haar rechterborst onder haar tshirt tevoorschijn en begon haar baby borstvoeding te geven...gewoon voor mijn neus. Ok ik was van het geschreeuw af maar in plaats daarvan kon ik die baby nu horen drinken.....Jeremy kon,toen ik dit hem, thuis, dit verteld had, daar wel hard om lachen. Ik keek om mijn heen naar de andere treinreizigers maar zij stoorden zich daar totaaaaal niet aan. Nou moet je in Nederland niet proberen denk ik zo (of denk IK nu verkeerd?).

Eenmaal thuis ging ik mij even opfrissen om daarna, in de tuin, te kunnen genieten van de zon....heerlijk!! Op een gegeven momemt kwam Jeremy naar buiten, bellend, met een ernstig gezicht. Ik dacht al van ''hmm er is iets gebeurd''. Wat bleek de vriendin van Jeremy; Judith, was die vrijdagmiddag overvallen door 2 jongere donkere mannen. Zij liep terug van de winkels, gewoon in de middag, door het park naar haar huis (nog 5 minuutjes wandelen) toen zij opeens door die 2 mannen werd bedreigd, met een mes. Zij rukten haar tas uit haar handen en scheurden het aan flarden. Ze namen haar portemonnee en telefoon mee! In de portemonnee zat geld, haar verzekeringpasje, credit card (dacht ik) en pinpas.....Zij was natuurlijk totaal van streek. Gelukkig hebben haar ouders wel snel alle nodige pasjes kunnen blokkeren.
Jeremy was natuurlijk ook geschokt van het nieuws en ging die dag naar judith toe voor de nodige steun....vanzelfsprekend gingen zij die avond dan ook niet uit.
Zo zie je maar weer....dit is een prachtig land maar het heeft zo ook zijn donkere kanten. Altijd alert blijven is hier wel een MUST! Dat mis ik toch wel aan Nederland, daar heb je (naar mijn idee) toch een veiliger gevoel. Alleen het feit dat wij geen ijzeren stangen/tralies voor onze ramen hoeven te plaatsen (om inbraak tegen te gaan) bevestigd al ''how lucky we are''.

De zaterdag ben ik met mijn huisgenootjes even naar het strand geweest. Jeremy en Judith gingen in de stad op zoek naar een nieuwe tas voor Judith. Die avond ging ik weer uit met mijn huisgenootjes en een paar studenten van een ander huis, 1 straat verderop.

De zondagmiddag stond op de planning om Kasteel De Goede Hoop te bezichtigen. Dit is een fort gebouwd door de Hollanders toen Zuid-Afrika nog een kolonie was (van Nederland). Het fort is gebouwd omdat Nederland, toen, op de rand stond oorlog te voeren met Engeland. Om de Zuid-Afrikaanse kolonie te beschermen besloten de Hollanders een fort te bouwen ter verdediging. Aangezien ik wel van (de hollandse) geschiedenis hou verheugde ik mij er erg op. Helaas ging het die dag niet dooor want de 3 J's waren nogal laaaaat. Maargoed in plaats daarvan heb ik de hele dag in de zon/het zwembad gelegen en weer wat bruiner geworden. De zondagavond gingen de 3J's wel mee uit. Ik was eigenlijk kapot moe van de vorige 2 avonden maar omdat ik eerder beloofd had mee te gaan, ging ik dus ook die avond mee. Het was zeeer gezellig:D

De maandag (Freedoms Day). Gingen wij dan eindelijk naar Castle of good hope! Het was echt een supermooi gebouw, wel veel gerestaureerd maar je had nog steeds een goed beeld van hoe het vroeger er allemaal uitzag. Wij hadden ons opgegeven voor een rondleiding wat ongeveer 3 kwartiertjes/half uurtje duurde. Het koste maar 3 euro Inclusief een kaart van het fort van 50 eurocent. Is wel leuk om zoiets mee naar huis te nemen, dacht ik zo.
Voorafgaand aan de rondleiding werd een (klein) kanon afgeschoten, gewoon voor de lol. Het was echt maar een kanonnetje van nog geen meter lang. Maar goeie morgen wat maakte dat ding een lawaai!! Ik heb er een filmpje van gemaakt, dus kunnen jullie van de knal genieten op mijn Hyve-pagina!! (Zet morgen alles erop!!).
De rondleiding was ook zeer interessant. Er werd verteld over de Hollanders, waarom het fort werd gebouwd, de Engelsen die het fort hadden overgenomen, Batavia, en we kwamen ook in enkele gebouwen van het fort zoals; de cellen (zeer klein en onaangenaam) en 2 ruimtes waar een zeer onaangename ''sfeer'' hing. In deze ruimten werden criminelen en slaven gemarteld. Hier hadden de hollanders een ''3-stappenplan'' voor.
1. De criminelen werden aan kettingen vastgeketend en 3 sessies van (ik dacht) 24 zweepslagen geslagen. De zweep heette ''The 5-fingerd cat''. Zaten 5 kleine ijzeren balletjes aan het uiteinde van de zweep.
2. Als de crimineel nog niet zijn misdaad bekende werd hij aan een catrol voor 12 uur ondersteboven gehangen.
3. Als hij nog niet bekende werd hij in ruimte 2 opgesloten. Ik dacht eerst van ''hmmm is dit alles?'' Totdat de gids de deur dichtdeed. PIKKEDONKER!! Er kwam maar een heeeeeel klein beetje licht tevoorschijn uit een superklein raampje bovenin de muur. Echt een nachtmerrie om in zo'n ruimte opgesloten te zitten.
Als de criminieel nog niet had bekend werd hij geexecuteerd of, soms, als dwangarbeid moest werken op Robbeneiland.
Het stomme is dat als hij bekende voor de marteling dan werd dezelfde straf alsnog ingevoerdxD D8 ik ook van; ''JA! Beken dan meteen:P!!''
De 3 J's en ik hebben daar ongeveer anderhalf uur rondgelopen en ook een ''Militairi Museum'' bezocht. Ik heb hier allemaal foto's van die ik deze week dus op mijn Hyves-pagina zet.

Wat betrefd mijn stage gaat alles ook prima. Ik ben nu bezig aan het opstellen van een ''standaard'' Samenwerkingscontract voor Relocation Africa. Ik heb in totaal 5 contracten uitgeprint op mijn bureau liggen en nog 4 contracten op het internet gevonden/gelezen. Die gebruik ik om ideen op te doen. Ik heb nu, ongeveer, 30% af wat gelijk staat aan 2 en een half A-4tje.
Ik beleef er wel lol aan, je kunt hier in zuid-afrika vanalles erin zetten. Er zijn geen echte regeltjes hier maar meer richtlijnen. Bedrijven hebben het hier, op dat gebied, wel een stuk gemakkelijker dan in Nederland.
Gisteren heb ik gelijk nog een project erbij gekregen. Als ik klaar ben met mijn Service Level Agreement mag ik gaan beginnen met het opzetten van een standaard Lease-Contract. Een verhuur/huurcontract dus. GENOEG TE DOEN HIER!!!.
Ik heb nu dus 2 projecten gekregen om te doen, ze hebben blijkbaar veel vertrouwen in mij hahah. Ik denk dat ik wel een goede indruk heb gemaakt op Rene (stagebegeleidster) toen ik mijn ideeen bekent maakte over het SLA contract.

Verder heb ik gisteren nog een nieuwe opdracht gekregen van een collega van mij. Ik moet surveys gaan analyseren op fouten.
Ik zal het even uitleggen; Binnen Relocation Africa zit een moederbedrijf, van Relocation Africa, gevestigd genaamd GEM. Dit bedrijf doet onderzoek, voor mensen die verhuizen naar, bijv., Kaapstad, naar allerlei zaken die betrekking hebben op ''leven en wonen'' in dat bepaalde gebied/stad/omgeving.
Als een gezin(=assignee) gaat verhuizen naar bijv, kaapstad, en wilt weten wat voor eten daar te verkrijgen is, wat alles kost, welke merken er zijn, welke winkels er zijn, welke kleren (merken en winkels) er verkocht worden, welke huishoudmiddelen er te verkrijgen zijn e.d. GEM zoekt dit voor hen uit met behulp van de zogenaamde consultants. Consultants zijn mensen die (verspreid over heel Afrika) onderzoek doen naar dit soort zaken voor GEM. Zij krijgen een Survey opgestuurd van GEM waarop alle winkels en merken op staan aangegeven die de ''assignee'' wilt weten of die verkrijgbaar zijn. Dit gaat echt enorm ver. Ik moet die surveys controleren of de cunsultants gezocht hebben naar de juiste merken en winkels en of zij niet iets verkeerds ingevuld hebben of bijvoorbeeld het gewicht niet juist hebben ingevuld. Ja het is zoo enorm specifiek dat er zelfs eisen worden gesteld aan het aantal grammen wat een chocoladereep van dat bepaalde merk moet wegen.
Echt belachelijk maargoed, zullen wel mensen zijn met genoeg geld haha.
Op zich wel grappig om dat zo allemaal na te lezen en te controleren. Naast de projecten, en de surveys krijg ik op den duur vaker werkzaamheden die ik moet verrichten, zoals het opzoeken van basisscholen voor gezinnen etc.

Ik heb hier kortom genoeg te doen en amuseer me hier uitstekend.

Tijdens het werk download ik afleveringen van ''Masterchef Australia'' van Youtube. Dit is een kookwedstrijd-programma wat ik thuis elke keer opnam en bekeek onder het genot van volkorenbrood met filet american. Ik kwam er vorige week achter hoe ik youtube filmpjes op mijn laptop kan zetten en die thuis/of waar dan ook kan bekijken. Heb nu al 30 afleveringen gedownload hahah.

Nou het was een zeer lekker weekendje, ik hoop dat er nog vele zullen volgen.

Nogmaals excuses voor de spellingsfouten;):D Groetjes daar allemaal!!

  • 23 Maart 2011 - 08:24

    Juu:

    Tom, Freedom Day is 27 april hahahaha

  • 23 Maart 2011 - 08:42

    Tom Op Den Kamp:

    HE?!!

    Welke dag was het afgelopen maandag dan nou ook alweer:P
    Youthday and Freedomsday niet......
    btw ik heb nog een lap tekst erbij gedaanxD Laatste alinea ga jij ook wel leuk vinden denk ik^^

  • 23 Maart 2011 - 11:32

    Denise ODK:

    Hey Tommieboy!!

    Haha nu krijgen wij het lekkere weer hier krijg je wat minder weer. Achja de herfst is opzich niet zo slecht ;)

    Wat leuk van "Castle of Good Hope"! Hiervan ga ik uiteraard de foto's bekijken ;) Geschiedenis eah :P

    Leuk dat je zoveel te doen hebt bij je stage! Ik zit nu midden in een proefwerkweek.. bleah.

    Haha gewoon een youtubeconverter downloaden en je kan de filmpjes op je computer zetten!

    Nog veel plezier daar en kijk inderdaad maar goed uit! :D
    ¡Adíos Amigo!

  • 23 Maart 2011 - 12:52

    Tom ODK:

    Niesje!!!

    Ogjah het is nu 20 graden en het regent. Maar voor in het weeekend voorspellen ze weer tegen de 30 graden dusja.....Mijn collega's vinden 20 graden ''REally cold''. hahaha dus de winter zal hier wel meevallen.

    Oooeh nou jij hebt dus ook wel genoeg te doen he! Je zult wel geen zin hebben gehad om te leren he ''blehh leren, hee Tom heeft een nieuw verslag op de site gezet, ff lezen:D'' hahah.

    Ik zal de fotos er deze week opzetten voor je! Ik weet inderdaad dat je geschiedenis interessant vind ja haha.

    Bedankt voor je reactie Denise! En doe de groetjes van mij daarzo;)

    Später!

  • 23 Maart 2011 - 18:49

    Christol:

    Heey Tom

    Wat een leuk verhaal alweer !
    We hebben flink moeten lachen , ik had je gezicht willen zien daar in de trein bij de huilbaby en vooral met een voedende moeder voor je neus!
    Op stage heb je ook genoeg te doen zo te zien en in je vrije tijd op zoek naar cultuur en fun! Amuseer jullie.

  • 23 Maart 2011 - 19:47

    Gonnie:

    Ik had graag je gezicht gezien op het moment dat die vrouw haar borst tevoorschijn toverde!!
    Ik heb hier hardop zitten lachen achter de laptop. Zie het helemaal voor me.
    Leuk verhaal weer overigens ben benieuwd naar de foto's.
    Judith zal wel vreselijk geschrokken zijn, let goed op elkaar!!!!

    Groetjes en dikke kus


  • 23 Maart 2011 - 20:35

    Denise ODK:

    Hey Tommieboy!

    Haha dat bovenste zinnetje ga ik je elke keer sturen xD

    Als je trouwens goed had opgelet bij je eerdere verslagen was het afgelopen maandag (volgens Juu dan) Human Rights Day. Jajaja ;)

    Haha 20 graden en dan is het "really cold" dan moeten ze maar nooit naar NL komen!

    Inderdaad van dat leren word ik echt helemaal gek, verschrikkelijk!! Maar achja dan heb ik wel komende week vrij (behalve de maandag dan ;)). Haha, meteen toen ik jouw mailtje zag dacht ik "LEZEN!!", had inderdaad helemaal geen zin in mijn leerwerk.

    Groetjes terug!
    ¡Adíos Amigo!

  • 25 Maart 2011 - 07:41

    Manouk:

    Human Right's Day!

  • 25 Maart 2011 - 07:47

    Tom Op Den Kamp:

    @Manouk,; Human rights day inderdaad hahah. Thanks!!

    @ Mam&Christol: Jaa het zou wel sjiek zijn geweest als ik een foto zou hebben van mijn gezicht toen die vrouw haar borst tevoorschijn toverde. Ik kan het nu zelfs nu heel goed herinneren gewoon. Maargoed, is hier normaal denk ik hahah.
    En thanks het genieten lukt hier uitstekend!!

    @ Denise: Niet teveel afgeleid worden door mijn verhalen en Niesje!!:P Leren leren leren!!
    Ik ben vereerd met jou bijnaam voor mij(=

  • 27 Maart 2011 - 14:58

    Oma En Opa:

    Hallo Tom.
    Hebben je reisverslagen allemaal gelezen.Je hebt het daar wel naar je zin,mooi zo hou er de moed maar in.
    Leuk werk,dat je bevalt en veel plezier
    en veel te zien.Dit was er in onze jonge tijd er niet bij.Maar wij gunnen je het van harte,profiteer er maar van.
    Nog veel plezier en nog een mooie tijd
    groeten en tot ziens,doeiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Claremont

Tom

Actief sinds 03 Feb. 2011
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 37028

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 11 September 2015

Vietnam en Zuid-Oost Azie

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

South-Africa

Landen bezocht: