Arm-Rijk, Skydiven, Limousine - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu Arm-Rijk, Skydiven, Limousine - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu

Arm-Rijk, Skydiven, Limousine

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

23 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Claremont

Helloooo, Howzit?!

Het is inmiddels al 3 weken geleden sinds mijn laatste verslag, tijd voor een nieuwe dus. Ik heb in die tijd weer heel wat activiteiten ondernomen, zoveel dat ik vergeten ben wanneer ik wat gedaan had. Excuses daarvoor haha.

Ten eerste zal ik kort wat vertellen over de Townshiptour die ik samen met de 3 J’s (JEremy, Joey en Judith), Samantha en nog 3 andere studenten gedaan heb. Wij werden vroeg in de ochtend opgehaald door onze gids waarna wij vertrokken richting de Townships.
Een ‘’Township’’ is een zeer arme buurt/wijk in Kaapstad. De mensen daar wonen in kleine huisjes, ofjah huisjes kun je het niet eens meer noemen. Het zijn eerder kleine schuurtjes gemaakt van afval. Mensen wonen met een heel gezin in schuurtjes van 2 bij 2 meter, soms groter soms ook weer kleiner!!
Deze schuurtjes/hutjes zijn zelf gebouwd door de bewoners en bestaan uit alle soorten bouwmaterialen die je je maar kunt bedenken; afvalhout, stalen platen, plastic, oud glas echt ongelofelijk. Van 1 hutje was de deur open en kon ik even snel naar binnen kijken, nou ik wist niet wat ik zag; er stond gewoon 1 1-persoonsbed in en dat was alles. Geen kraan, geen toilet, geen tv, geen keuken helemaal niks. Er bleek dus 1 heel gezin (5 mensen) in te wonen.
Water moeten de bewoners halen bij openbare kranen, ik zag dan soms ook een paar vrouwen lopen met emmers water op hun hoofd……..toch wel ongelofelijk om te zien allemaal. De verschillen tussen rijk en arm zijn hier zo immens groot!!! De een woont in een township en moet maar zien of er überhaupt eten op tafel komt terwijl de ander in een dikke Ferrari rijdt.
Oow ja, er wonen meer dan een miljoen mensen in de townships hier in Kaapstad…..
De foto’s heb ik op deze site gezet zodat jullie een klein beeld kunnen krijgen.
Na een klein anderhalf uur rondgereden te hebben stopte onze gids midden in een township om een stukje te gaan lopen. Er kwamen meteen een 5 tal kinderen op ons afgerend, eerst keken zij ons een beetje aan en leken zij een beetje bang waarna 2 kinderen mij bij de hand vastpakten. Het duurde daarna niet lang meer of iedereen van ons had wel 2 of 3 kinderen om de nek hangen hahah. De gids vertelde ons dat de kinderen het GEWELDIG vinden om met ons te spelen, dit omdat zij hun ouders de hele dag niet zien. De ouders, van deze kinderen, zijn de hele dag namelijk op zoek naar eten en werk….
Nadat wij een halfuurtje gewandeld hadden was het tijd om wat snoep uit te delen…..weer kwam onze gids met een minder leuke mededeling; ‘’Voor de meeste van deze kinderen is dit alles waar zij het, vandaag, mee moeten doen’’. Leven van 1 lolly en 1 appel op 1 dag…..ongelofelijk.
Ik moet zeggen in eerste instantie voelde ik mij een beetje bezwaard tijdens deze tour…..een beetje aapjes kijken……aan de andere kant ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik ben alles veel meer gaan waarderen, het feit dat ik beschik over stromend water, meer dan genoeg geld, een goede studie, ouders bij wie ik 24 uur per dag terecht kan etc etc. Ook heb ik die kinderen een fijne dag weten te bezorgen (met mijn medestudenten).

SkydivaaaaaAAAAH!!
Nu een heel ander verhaal; het skydiven…..tam -tam -tam taaaaah. Op woensdag 18 mei zouden wij (de 3 J’s en de zus en het vriendje van de zus van JudithxD) gaan skydiven. Jeremy en ik (beide hoogtevrees) hadden namelijk aan elkaar beloofd om te gaan skydiven hier in Kaapstad.
Ik stond die woensdagochtend op zonder zenuwen, ik smeerde mij wat brood en genoot van het ontbijt…toch duurde het niet lang of de eerste koude rilling kroop over mijn rug heen hahah.
Het was ongeveer 30 minuutjes rijden van Kaapstad af.
Toen wij eenmaal waren aangekomen trokken Judith en haar zus de harnassen aan, zij zouden als eerste gaan. Als tweede gingen Nikkie en ik en tot slot Jeremy en de vriend van de zus.
Toen ik eenmaal aan de buurt was, en mijn harnas al aan had, ging ik nog snel even naar de wc. Ik wilde namelijk net het risico lopen dat ik dalijk met een natte broek zou landen.
De vliegreis was echt AWESOME!! Aan de ene kant genoot ik van het prachtige uitzicht, aan de andere kant dacht ik; ‘’wanneer springen wij nou?? Dit is al hoog genoeg!!’’.
Op een hoogte van ongeveer 3200 meter gingen de deuren open en…..jawel….ik moest natuurlijk als eerst het vliegtuig uit. Eenmaal, half, uit het vliegtuig keek ik naar beneden en werd toch wel even bang (durf ik eerlijk toe te geven haha). Ik voelde de instructeur schommelbewegingen maken en BOEM!! Daar gingen we!! De eerste 3 seconden Schreeeeuwde ik het uit van de angst. Dat gevoel is zo onbeschrijfelijk MAF….het voelt echt alsof je te pletter valt. NA die 3 seconden was ik al niet meer bang maar genoot ik met volle turen!! Op de foto’s en DVD zie je dan ook niks anders dan een BIG SMILE:D
Ik ben blij dat ik het gedaan heb en, echt waar, als het niet zo duur was zou ik het zo weer doen.

Tot slot zal ik jullie wat vertellen over afgelopen weekend wat echt het beste avondje uit tot nu toe was!! 2 studenten van Malleson (mijn huis) en Strubens (1 straat verderop) vierden die avond hun verjaardag samen. Normaal gaan wij eerst uit eten en daarna stappen….maar deze 2 studenten deden echt wat origineels. Zij hadden een limousine gehuurd!! Echt supervet:D:D
Om 22.00 uur kwam de limousine ons ophalen (groep van 22 studenten!!). De rit duurde ongeveer een uur, er werd leuke muziek gedraaid, champagne gedronken en iedereen was door het dolle heen!! Rond een uur of 23.00 werden wij afgezet voor Club ABSA (dit is een club op de 31ste verdieping, een prachtig uitzicht over Kaapstad). Iedereen keek ons aan van; wat krijgen wij nou?!! Hahah.
Ogjah, voor 1 keer was het echt super om een keer mee te maken.

Voor de rest ben ik al begonnen met het schrijven van mijn stageverslag, alles moet in het Engels dus ik neem mij er rustig de tijd voor.
Het is nog maar, iets meer, dan 6 weken voordat ik weer naar huis ga. Op zich vind ik dat niet zo erg, ik vermaak mij hier kostelijk maar het is ook wel weer mooi geweest eerlijk gezegd. Ik ben ook wel weer blij als ik weer thuis ben:)

Groetjes daar allemaal!!

  • 23 Mei 2011 - 15:14

    Denise ODK:

    Hey Tommieboy!

    Ik zei net nog tegen mam "Tom heeft er wel al lang niets meer op gezet, eah?". Toen liep ik naar boven en opende mijn mail, et voilá! Ik vind het altijd leuk om je avonturen te lezen ;) Maar ik snap ook wel dat je het soms druk hebt, dus doe maar rustig aan, dit is niet het allerbelangrijkste!

    Die townships lijken mij ook wel indrukwekkend! Bij Aardrijkskunde hebben we het veel over globalisering en dus ook over de grote verschillen tussen arm en rijk in dat soort landen. Ik zou hier graag de foto's van willen zien!

    Haha skydiven, hartstikke eng! Dat van naar de W.C. gaan, dat zou ik ook hebben gedaan ;) Ik heb ook hoogtevrees, dus ik weet niet of ik het wel gedurfd zou hebben! Heb de foto's gezien, haha jij met zo'n big smile en dan ook echt een BIG smile :P

    Wel vet van die club op de 31e verdieping, heb je daar ook foto's van? Zo'n mooi uitzicht over Kaapstad zal je wel niet meer zo snel vergeten zeker! ^^

    Hier in Holland gaat het wel goed, zit nu in mijn 2e testweek en alles verloopt wel rustig. Ook is het de laatste tijd lekker weer buiten, alhoewel dat eigenlijk ook wel verschilt van dag tot dag, maar over het algemeen lekker lente weer! Nu is het ongeveer 25 graden Celcius!

    Heel veel groetjes en geniet er nog maar lekker van! :D

    ¡Adíos!
    Denise

  • 23 Mei 2011 - 18:09

    Marly:

    Hallo Tom,

    Het hééft fftjes geduurd, maar dan krijgen we ook wat, haha. Wat geweldig wat je daar allemaal doet en ervaart. Ik lees je verslagen altijd, maar ik verheug me nog meer op je persoonlijke verhalen, straks thuis. Goed dat je blij bent toch weer naar huis te kunnen straks. En ook goed dat je dat zo eerlijk zegt. Maar je zult zien, die laatste weken vliegen extra snel om.
    Veel suc6 met je stageverslag in Engels en geniet speciaal van je 20ste verjaardag, die wellicht heel biijzonder zal zijn.

    Veel liefs van ons allemaal!!
    Kus, Marly

  • 23 Mei 2011 - 20:19

    Suzanne:

    Hallo Tom, wederom leuk om te lezen.Het is toch fijn dat je mensen om je heen hebt waarmee je ook iets van het land hebt kunnen zien. Nog een paar uurtjes en dan ben jij jarig. Zal er dan ook weer een limo voorrijden............
    Geniet ervan en alvast vanuit Sittard een hele dikke knuffel van ons allen!!!!
    xxxxxxx Suzanne

  • 23 Mei 2011 - 20:21

    Gonnie:

    Hey Tom,
    Geweldig wat jij allemaal beleefd!
    Ben echt wel een beetje jaloers.
    Lees je zelf ook wel eens wat je ondertussen allemaal al hebt geschreven?
    Moet je echt eens doen dan zul je zelf verrast zijn.
    En Tom die laatste weken zullen ook voorbij vliegen voor je het weet zit je weer thuis op de bank en denk je met heimwee terug aan Kaapstad.
    (Toch een goed teken dat je ook naar huis verlangd maar wat wil je ook met zo'n moeder).
    Je verjaardag morgen wordt vast en zeker een heel bijzondere dag, de eerste keer dat wij niet lijfelijk aanwezig zijn op je verjaardag maar in gedachten en per telefoon zijn wij er natuurlijk bij. 20 jaar worden in Kaapstad is natuurlijk op zich al heel bijzonder!!!
    Groetjes en dikk kus!!!!
    Mam

  • 24 Mei 2011 - 13:53

    Oma En Opa:

    Hallo die Tom.
    Vandaag 24 Mei ben je jarig,dus hoera.
    Proficiat en nog heel veel van die mooie dagen.Profiteer er nog maar van
    want de weken vliegen om.
    Een mooie dag,en veel plezier.Je verslagen,komen goed over dus houden zo.Hier gaat alles redelijk goed,dus laat maar gaan.Tom nog heel veel plezier,endoe ook je best op je
    stage plek. Groetn Oma en Opa..

  • 24 Mei 2011 - 21:10

    Marion En Hub:

    Hoi Tom,
    Proficiat met je verjaardag en geniet nog maar even van Zuid-Afrika.

    Groetjes Marion en Hub

  • 25 Mei 2011 - 21:31

    Lilian,ad &kids:

    Hé Tom van harte gefeliciteerd met je verjaardag 20 !! Maak er wat moois van,maar zo te lezen gebeurd dat wel,veel plezier,fam heygelen/geleen

  • 27 Mei 2011 - 12:31

    Tom Op Den Kamp:

    Hartstikke bedankt voor al jullie felicitaties!!!:D

  • 12 Juni 2011 - 09:54

    Jose En De Res:

    Leuk verslag Tom, heb nu pas de kans gekregen om alles te lezen. Joey bel ik iedere zaterdag en praten een beetje de week door. Jij bent als eerste terug in Nederland. Kan je ook als eerste van het fijne weer in Nederland genieten. Ik hoop dat je je stage goed afsluit. Jullie maken iets mee wat je de rest van je leven niet meer vergeet. Hopelijk heb je onze kaart gekregen voor je verjaardag. Wij zien ons binnenkort, de groeten oet Groesselt.

  • 13 Juni 2011 - 09:46

    Marjo Huntjens:

    Mooie verhalen Tom, geniet er nog maar even van want voor je het weet ben je alweer terug in Nederland.
    wij hebben op vakantie mensen getroffen die 6 jaar in zuid-afrika gewoond hebben.
    Veel groetjes van henk en marjo.

  • 01 Juli 2011 - 13:26

    Lilian,ad &kids:

    Tom,een goede "afdronk" in afrika en een goede terugreis & thuiskomst in ons eigen Nederland! Liefs Lilian

  • 20 Oktober 2011 - 13:09

    Lia:

    Hoi Tom,

    Zo te lezen heb je een leuke tijd gehad in Zuid-Afrika!

    South African Tourism, het verkeersbureau voor Zuid-Afrika in Nederland, lanceert een community platform, waar Zuid-Afrikaanse locals en Nederlanders met elkaar in contact kunnen komen, inspiratie opdoen, maar ook nuttige tips & tricks over het land kunnen horen én zien! Je zou bijvoorbeeld foto's kunnen uploaden en tips kunnen geven over must sees. Het wordt een real time interactieve reisgids, gemaakt door locals en door reizigers die al in Zuid-Afrika zijn geweest.

    Op 25 oktober 2011 lanceert South African Tourism een grote campagne om de community bekend te maken. Wij geven jou exclusieve toegang om vanaf vandaag 19 oktober 2011 lid te worden van de bètaversie van de community op www.mijnzuidafrika.nl. Je kunt je Zuid-Afrika content (je blog, maar ook filmpjes, en foto’s) toevoegen aan de community, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening over de community dus stuur vooral je feedback naar information@southafrica.net.

    Laat zien hoe geweldig Zuid-Afrika is! Alvast bedankt voor je enthousiasme en moeite!

    Groeten,

    Namens het South African Tourism Team,
    Lia

    South African Tourism
    Jozef Israëlskade 48 A
    1072 SB Amsterdam
    information@southafrica.net

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Claremont

Tom

Actief sinds 03 Feb. 2011
Verslag gelezen: 3896
Totaal aantal bezoekers 37026

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 11 September 2015

Vietnam en Zuid-Oost Azie

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

South-Africa

Landen bezocht: