Week 6 alweer - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu Week 6 alweer - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu

Week 6 alweer

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

16 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Claremont

Hallo allemaal!! Howzit?

Hoe is het weer daarzo? Hier is het nog altijd rond de 30 met soms nog temperaturen van 36 graden maar het begint toch al te minderen (helaas). Vooral de wind kan hier zeer krachtig worden en sommige studenten zijn dan ook al ziek geworden.
Ik daarentegen heb gelukkig nog helemaal niks:D

Ik zal in dit verslag niet meer de nadruk leggen op wat ik in het weekend beleefd heb. Mam-lief had mij erop gewezen dat ik wat te veel over het weekend verslag deed en niet echt iets over Zuid-Afrika, heeft ze wel een punt haha:P
DUS!!!! Ik zal maar wat over mijn transport naar het stagebedrijf vertellen, de collega's en de mensen hier.

Deze week begon voor mij met de dinsdag als gewoonlijk. Ik maakte toast met roerei en keek, samen met jeremy, naar een aflevering van LOST. Het maken van roerei hier is al een heel karwei!! Deze eieren zijn allemaal bevrucht. Wat wil zeggen dat je tussen de eidooier en het eiwit allemaal van dat zwarte zaad zit drijven. Aangezien ik dit niet zo fris vind vis ik dat er eerst allemaal uit voordat ik het ga bakken.
Eenmaal gegeten en opgefrist liep ik de deur uit en begon aan mijn dagelijkse wandeling richting de '''Main Road''. Hier komen alle minivans langs. Zoals ik in de vorige verslagen wel al heb uitgelegd zijn dit VW busjes die mensen overal naartoe brengen voor maar 50 eurocent (ofjah ik betaal voor 20 minuten rijden 5 Rand=5o eurocent).
Alleen die dag moest ik wel enorm lang wachten voordat er 1 langskwam gereden. Na 10 minuten begon ik maar eens rond te vragen aan de mensen en wat bleek; de minivans staakten!!. ''Shit hoe kom ik nu naar stage?''
Gelukkig kon ik mij nog een reisverslag herinneren van een meisje die eerder stage had gelopen in Zuid-Afrika. Zij pakte altijd de trein naar Relocation Africa. Dus ik liep snel naar het treinstation. Eenmaal daar vroeg ik aan de cassiere hoeveel 1 kaartje kost (1e klasse) en waar ik in moet stappen. Na 3 maal ''sorry?'' gevraagd te hebben, die mensen zijn soms niet te verstaan, had ik haar begrepen en liep ik naar het juiste platform. Na 10 minuten wachten kwam mijn trein aan....nou was ik blij dat ik een kaartje voor de 1e klasse gekocht had!! (Voor 7 Rand= 75 eurocent). De 2e klasse zat BOMVOL!! Zelfs tussen de wagons in hadden mensen zich genestelt....gewoon op die ijzeren haken die de wagons bij elkaar houden!! Niet normaal meer, had iets weg van India.
In de 1e klas wagon was het rustiger en liep er ook een bewaker rond met een enorme stok....voelde ik me lekker veilig door.
Na 10 minuten in de trein gezeten te hebben stapte ik uit maar liep de verkeerde kant op....ik heb een omweg gelopen van 30 minuten en kwam 40 minuten te laat aan op stage. Gelukkig konden mijn collega's er goed om lachen:D

Mijn collega's zijn trouwens bijna allemaal vrouwelijk, behalve Andrew en Cole. Er werken hier 11 mensen waarvan 9 vrouwen.
Ze zijn allemaal superaardig. De een praat duidelijker engels dan de ander. Hier werken namelijk ''echte zuid-afrikanen'' maar ook immigranten. Ursula bijvoorbeeld woont nu 4 jaar in Kaapstad. Zij woonde eerst in Ierland maar had haar man leren kennen op vakentie in ZA....haar man is Zuid-Afrikaans.
Ik krijg altijd handige tips van mijn collega's over hoe ik moet reizen, wat ik wel en niet moet doen etc. In de trein moet ik mijn tas bijvoorbeeld altijd voor mij houden en mijn portemonnee goed in mijn voorzakken van mijn broek (heb ik zowieso altijd). Maar ook over leuke plekjes in Kaapstad geven zij vaak tips&hints.
Wat wel grappig is is dat ik op meer plekken kom dan hun. Ik vertelde bijvoorbeeld over de Crystal Pools (dit zijn natuurlijke poelen water waar je van rotsen van 10-20 meter vanaf kunt springen) maar dit kende zij niet. Wel kennen zij weer het Zuid-Afrikaanse eten als geen ander!! Chicken peri peri moet ik altijd nog proberen of Zuid-Afrikaanse PAP ...maar daar ben ik nog niet zo enthousiast over.

Vanavond (woensdag) ga ik met een groep van 10 man naar nog een wedstrijd van Ajax Cape Town. Zij moeten tegen de huidige nummer 1 ''The Pirates''. Ajax zelf staat 2e en heeft 1 punt achterstand, wordt spannend dus.
Voor de rest hebben wij doordeweeks niet veel gepland, behalve dan ''Hutspot-donderdag/vrijdag'' 1 van deze dagen gaan een paar huisgenootjes en ik hutspot maken:D Jammy!

Voor het weekend hebben wij een Braay gepland EN!!! een voetbaltoernooi op de Playstation 3!! Ik heb namelijk 2 studenten leren kennen die hier in Kaapstad ''Sea-Biology'' studeren voor 4 jaar!! wel wat anders dan mijn half jaartje.
Dit zijn zeer chille gasten met wie ik komend weekend ook uitga. 1 van de 2 genaamd Shibat (komt uit India, of zoiets dergelijks) heeft zijn PS3 meegenomen met een voetbalspel hahah. Wij hadden gisteren met 8 man (studenten van ander huis) in mijn huis Bayern-Inter gekeken. Wij hadden er een lekker voetbalavondje van gemaakt. Het was zo geslaagd dat wij besloten hebben zaterdagmiddag dus een voetbaltoernooi te houden met dezelfde groep om daarna (waarschijnlijk) te gaan braayen en uit te gaan.
Komende maandag is hier een ''public holiday'' genaamd ''Youthday''. Zij kennen hier Vaderdag, Moederdag maar ook de ''Dag van de jeugd'':D Hoe cool is dat!! Die dag heb ik dus vrij. Een mooie gelegenheid om het weekend goed vol te plannen dus.
Crystal pools staat by the way ook op de planning.

Ik zal wel eens wat fotos maken van de minivans enzo, hebben jullie gelijk een beeld van hoe het openbaar vervoer er hier uitziet hahaha.
Ik kan in ieder geval niet met de fiets gaan want fietspaden kennen zij hier niet. De fietsers die je hier ziet fietsen ''gewoon'' op de snelweg (geen grapje).

Groetjes daar!!

  • 16 Maart 2011 - 16:56

    Gonnie:

    Hey Tom,
    Wat een leuk verslag en natuurlijk mag je wel over de weekenden vertellen maar we vinden het ook leuk om iets te horen over het dagelijks leven.
    Hebben jullie al een townshiptour gemaakt?
    En hoe is het met Jeremy, heeft hij zijn vitaminepeil weer omhoog gekrikt of is hij nog altijd een beetje ziek?

    Groetjes en dikke kus
    Mam

  • 17 Maart 2011 - 07:17

    Tom Op Den Kamp:

    Hallo even snel een update!!

    Ajax Cape Town-Orlando Pirates was super vet!! Ajax won met 3-0 en staat nu eerste:D:D

    Ja ik zal ook wat over de avonden vertellen van het weekend maar minder in de details dan hahah.

    Townshiptour hebben wij nog niet gedaan, was het tot nu toe nog altijd te warm voor. Wel zijn we nog naar Simons Town geweest, strand met de pinguins, maar kon je wel zien aan mijn hyve-fotos.

    Jeremy is nu inderdaad aan de vitaminepillen, ik heb het hem nog niet gevraagd maar hij ziet er wel al wat beter uit. Ook hoest hij een stuk minder. Komt misschien ook omdat ik Ratatouille gemaakt heb maandag (geroosterde groenten met tomatensaus LEKKER!!).

    Groetjes daar!

  • 17 Maart 2011 - 09:11

    Ria:

    Zo Tom zover weg van huis en dan nog naar je moeder luisteren. hahaha

  • 17 Maart 2011 - 10:07

    Tom Op Den Kamp:

    Hahaha
    Ik ben nu eenmaal de ideale zoon he
    Hahaha

  • 18 Maart 2011 - 09:25

    Juu:

    Hahahaha die bevruchte eieren zijn inderdaad zo vies hè. Heb echt om je verhaaltje moeten lachen. Het is maandag trouwens Human Rights Day. Youth Day is pas 16 juni ;) Tot vanaaaaf.

  • 18 Maart 2011 - 12:18

    Annie:

    Dag Tom,
    Zo le tezen heb jij het ok naar je zin in Cape Town, en dan met name de weekenden zijn erg vet. Dat lees ik ook in de verhalen van je studiegenoten. Inderdaad leuk om te horen hoe daar "het gewone" leven is.
    Wens je een spetterend lang weekend en nog succes op je stage.


  • 21 Maart 2011 - 14:14

    Marly:

    Dag Tom,

    leuk verhaal, vooral dat stukje over jouw 'transport'. En wat een geluksvogel ben je toch weer, dat jij 2 Youth Days hebt, haha.
    Ik wacht op je foto's.

    Leuke gedachte, Tom braayend in de son, z'n vader jodelend in de sneeuw.

    groetjes,
    Marly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Claremont

Tom

Actief sinds 03 Feb. 2011
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 37033

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 11 September 2015

Vietnam en Zuid-Oost Azie

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

South-Africa

Landen bezocht: