De laatste loodjes - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

20 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Claremont

Hallo allemaal!!!

Hierbij, waarschijnlijk, alweer mijn laatste waarbenjij verslag:( Wat gaat de tijd toch snel!! Ik ben nu al langzaam terug aan het kijken naar mijn tijd hier. Heb hier toch 5 maanden geleefd tussen de Zuid-Afrikaans bevolking en de Hollandse, Amerikaanse, Duitse, Franse, Belgische, Italiaanse, Chinese en (tot slot) Canadese studenten. Jawel hier heb ik heel wat mensen van verschillende nationaliteiten leren kennen. Vandaar dat ik ook zo actief op Facebook ben de laatste 2 maandenXD

Ik moet zeggen dat alle mensen die ik heb leren kennen echt TOP zijn. Natuurlijk zijn er een 1 of 2 die ik niet echt ''opzoek'' om leuke dingen mee te gaan doen maar ik heb niet 1 iemand ontmoet waarvan ik dacht; ''Wat een eikel''. Met sommige Amerikanen en Hollanders (uit Groningen) kunnen we het zo goed vinden dat wij in september weer bij elkaar komen. 2 Amerikanen, genaamd Edward en Steve, komen dan naar Groningen. Ze hadden mij gevraagd of ik ook wilde komen; aangezien het toch maar 2-3 uurtjes met de trein zijn hoefde ik daar niet lang over na te denken natuurlijk :D

Op het werk ben ik voornamelijk bezig met mijn eindverslag. Hierin komt algemene informatie te staan over het bedrijf (relocation Africa), de diensten die mijn afdeling levert, een stukje over 3 collega's die ik tijdens de eerste 3 weken geïnterviewd had (dit had ik gedaan om een goed beeld te krijgen, voor mijzelf, van het bedrijf), ''Mijn werkzaamheden'' en tot slot de 2 competenties ''Recht'' en de ''Rol van Adviseur''. Ik moet in mijn verslag aangeven met welke werkzaamheden ik aan deze competenties heb gewerkt en of ik mijn doelen (die ik bij die competenties gesteld had) behaald heb. Ja alles in het Engels.
Vandaag staat ook mijn eindbeoordelingsgesprek gepland met mijn stagebegeleidster, Rene.

Nou wat heb ik hier nog gedaan de laatste weken?????
Het laatste wat ik mij kan herinneren was het weekend van 3-5 juni. Judith Jeremy en ik gingen op de zaterdag naar Houtbaay (een kustplaatsje dicht bij Kaapstad) om vanaf daar met de boot naar ''Sealions Island'' (ofzoiets dergelijks) te gaan. Dit eiland ligt vol met zeehonden. Wij dachten dat het wel leuk zou zijn om het eens te zien. Eenmaal aangekomen in Houtbaay gingen er helaas geen boten meerxD Tja we kunnen er moeilijk naartoe zwemmen dus kozen we voor Plan B.
Ik zag, tijdens de rit in de taxi naar Houtbaay toe, een bord langs de weg staan met ''World of Birds'' erop. Dit is een soort dierentuin met, zoals de naam al zegt, alleen maar vogelsxD
Hahah nouja we hebben in ieder geval IETS gedaan. Ik dacht in het begin dat het wel niks zou voorstellen maar nee hoor; Toen wij eenmaal alles gezien hadden waren er 3 uur voorbij!! Er waren ook niet alleen vogels maar ook apen en reptielen. Vooral de kooi vol met doodskopaapjes was wel cool:D:D Een aap klom via mijn arm op mijn schouder....MENEER NIELSON:D

Het weekend daarop besloten Jeremy Judith en ik om Robbeneiland te bezoeken!! Toch wel iets dat je gedaan MOET hebben als je in Kaapstad bent. Ik hoorde van meerdere studenten dat de tour wel een beetje tegenviel maargoed dat zie ik dan zelf wel, dacht ik bij mezelf. De boottocht naar het eiland duurde 45 minuten en eenmaal aangekomen dienden we gelijk de bussen in te gaan. Wij kregen een rondleiding van ongeveer 20-30 minuutjes rond het eiland van een ex-gevangene. Hoewel de tour ''snel-snel'' verliep was het toch wel indrukwekkend om te zien allemaal.
Toen de bustour eenmaal voorbij was liepen wij rustig naar de gevangenis waar de rondleiding al begonnen was!!!! (snel-snel). De gids was wederom een ex-gevangene maar helaas niet zo enorm goed te verstaan. Het Engels van de meeste Zuid-Afrikanen is al niet zo goed te verstaan en al helemaal niet als de gids niet al te hard praat. Desondanks was het echt indrukwekkend om te zien allemaal. De Cellen waren klein, in de gevangenis zelf werd er zelfs onderscheid gemaakt tussen groepen (groep A-C). Groep A kreeg meer en verschillend te eten terwijl groep C het met minder en meer van het zelfde moest doen. Er werd dan ook veel gevochten om voedsel, zo vertelde de gids. In de cellen zelf beschikten de gevangenen over een matje op de grond en een deken=het bed, en een emmer. Hierin dienden zij hun behoeften te doen....onvoorstelbaar. Ook zagen wij de grote openbare douches waarin de gevangenen zich 1 of 2 maal per week zich konden douchen met ZEEWATER. Omdat de gevangenis op het eiland ligt hadden zij niet de beschikking over stromend water....Nu nog steeds niet trouwens. Water is daar dan ook duur omdat het steeds met de boot getransporteerd moet worden.
Het was allemaal heel indrukwekkend maar voor 25 euro hadden wij drieën wel iets meer verwacht van de rondleiding op zich. De eerste keer in Kaapstad dat iets snel snel werd gedaan hahaha. Als ik thuis ben laat ik alle foto’s zien en kan ik meer vertellen. Met de foto’s erbij krijgen jullie er pas echt een goed beeld van.

Zaterdag 18 juni was het de beurd aan de TAFELBERG. Dit was het laatste item op mijn ''Things-to-do-list''. Het was die zaterdag een mooie winterdag in Kaapstad. En met mooie winterdag bedoel ik 21-23 graden, geen bewolking en volle zon. Kortom ideaal weer om de Tafelberg op te gaan.
Wederom waren Jeremy Judith en ik die met zijn drieën op pad gingen. Omdat Jeremy nu al 3 weken last heeft van zijn rug, die jongen kraakt aan alle kanten haha (sorry jer:P), besloten wij om de berg niet op OF af te lopen maar gewoon de Kabelbaan te pakken, vond ik ''niet zo erg'':P Hahaha. Eenmaal boven aangekomen wist ik in eerste instantie niet wat ik zag; SUPER MOOI UITZICHT!!!. Echt prachtig, echt blij dat ik het gedaan heb. Wederom; Foto’s genoeg.

De zondag daarop zijn de drie musketiers naar ''Canal Walk'' gegaan. Dit is een megagroot winkelcentrum net buiten Kaapstad. Echt enorm westers en vooral de ''Food-Court'' deed mij denken aan de Verenigde Staten. Ongelofelijk hoe groot de verschillen hier zijn tussen rijkdom en armoede.
We hebben ongeveer 3 uurtjes geshopt waarna wij naar de bios zijn gegaan voor Kunfu Panda 2.
Zo hadden wij het weekend weer goed gevuld denk ik zo:)

Ja ja, ff snel een update van de laatste weken. Ik zal vast wel wat vergeten zijn te vermelden maar dat komt wel weer naar boven drijven zodra ik de foto's aan jullie laat zien.:)
Het is nu nog maar 12 dagen (zie ik op waarbenjij).....ik heb gemengde gevoelens; ik vermaak mij enorm met mijn vrienden die ik hier gemaakt heb maar aan de andere kant....''Zo als het klokje thuis tikt tiks het nergens''.

Groeten aan iedereen!!

  • 20 Juni 2011 - 15:11

    Denise ODK:

    Hey Tommieboy!

    Dit zal wel de laatste keer zijn dat ik een reactie met die aanhef begin, heb er wel van genoten zeg! Ghehe :D

    Kung Fu Panda 2!! Die wil ik ook zien, is hij leuk? :D

    Zal wel je verslagjes gaan missen, las ze altijd met veel plezier! ^.^ Ben zeeeeer benieuwd naar alle foto's en alle verhalen! Zeker ook naar dat van Robbeneiland, dat is zo raar om te zien dat mensen op een vierkante meter moeten leven.

    Haha "MENEER NIELSON"! Lijkt me ook wel eens leuk zo'n dierenpark! :D Met allemaal fleurige vogels (denkt aan de film RIO) xD

    Ik ga nu weer 2 pwweken tegenmoet, dan ben ik daarna ook klaar met school en idd de laatste loodjes wegen het zwaarst!

    Nog heel veel succes met je eindverslagen en maak er nog een mooie tijd van!

    ¡Adíos amigo!

  • 20 Juni 2011 - 15:19

    Simone:

    Het klinkt zo mooi allemaal... Ik kan niet wachten om je al die verhalen te horen vertellen, met de foto's erbij! Geniet van de laatste momenten daar en neem alles nog een keer goed in je op! Heerlijk dat we je straks weer zien! Kus van letters (nog maar even wachten voor een echte!), je nichtje

  • 22 Juni 2011 - 20:18

    Gonnie:

    Hey Tom,
    Gelukkig,het was even wachten maar daar is je verslag dan toch van weer een aantal belevenissen in ZA.
    Ik verwacht toch zeker nog een verslagje van je laatste volledige week in ZA.
    Kijk nog maar eens goed om je heen want ik denk dat je eenmaal thuis nog best wel eens heimwee zult krijgen naar ZA. Al is het maar naar de tijd zonder gezeur aan je hoofd van je moeder.
    Nee, serieus, dit is een enorme ervaring voor jou en je moet het land en de mensen toch wel enigszins bedanken voor de mogelijkheden die ze jou geboden hebben.
    Al erger je je regelmatig aan de mentaliteit aldaar hier in Ned zijn we soms ook wel erg doorgeslagen in alles.
    Zij een beetje meer en wij een beetje minder was toch niet gek?!
    Groetjes en een dikke kus!!!!!!
    Mam

  • 28 Juni 2011 - 09:22

    Marly:

    Hey ZAneef,

    Ja, ik weet het! Een errug late reactie.......maar OK. Het verslag had ik wel al snel gelezen. Túuuurlijk ;)

    Wat leuk van die vogels........
    Je was er als kind al door gegrepen. Dat staat nog zó op mijn netvlies. Je deed ze ook na.......xD!!

    En nu dan toch weer de grote vlucht naar het noorden......want daar is het nu zomer (of wat zo heet).

    De vogel was ff gevlogen, maar gelukkig komt hij ook weer naar zijn vertrouwde nest. Mèt een rugzak vol verhalen. Daar verheug ik me al op xD.

    Goeie reis
    ......en vergeet niet ff om te kijken!

    Kus,
    Marly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Claremont

Tom

Actief sinds 03 Feb. 2011
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 37026

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 11 September 2015

Vietnam en Zuid-Oost Azie

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

South-Africa

Landen bezocht: