There we go Stormers There we go!! - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu There we go Stormers There we go!! - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Tom Op den Kamp - WaarBenJij.nu

There we go Stormers There we go!!

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Claremont

Hallooo allemaal!!

Weer een tijdje geleden sinds mijn vorige verslag, maar als ik er teveel maak wordt het ook niet meer speciaal he;)

Wilde jullie wel allemaal bedanken voor de leuke reacties(= Erg leuk om op zon manier wat te horen van het thuisfront(=

Nou ik zit nu achter mijn bureau te bedenken wat ik wil gaan typen, waar moet ik beginnen? Ik denk dat ik maar begin met te vertellen over de stage.
Zoals ik in een eerder verslag verteld heb, heb ik in de eerste 2 weken vooral rondgekeken in het bedrijf; wat doet iedereen? Wat doet het bedrijf? Hoe zien de werkzaamheden eruit etc etc. Daar heb ik, voor mijzelf, een overzichtelijk Word-documentje van gemaakt waardoor ik nu een zeer goed idee heb waar ik uberhaupt stage loop. Om het zo maar even te zeggen. Afgelopen week was ik klaar met rondkijken en begon het bij mij wel al te jeuken, ik wil wat doen!! Nu was mijn stagebegeleidster, tevens de eigenaar van Relocation Africa, Rene Stegmann, zich in aan het lezen in contracten tussen Relocation Africa en wat klanten. Ook was zij bezig met het lezen van een nieuw contract tussen RE en een van haar klanten. Zij vroeg aan mij of ik dit contract voor haar wilde nalezen en checken of er ergens gaten in zaten.
Natuurlijk was dit allemaal in het Engels. In Nederland zijn contracten al geschreven in een taal alsof Beatrix de schrijfster is maar hier valt dat echt wel mee.
Tuurlijk ik had af en toe het woordenboek erbij moeten pakken maar ik wist vaak wel al gewoon wat er stond of wat het zou betekenen. Wat grappig is is dat het contract er hetzelfde uitzag als die wat ik op school, dit jaar, zelf in elkaar heb moeten zetten met Minor ''Contracteren''. De hele opzet is gewoon hetzelfde alleen de taal is anders en MET NAME DE JURISPRUDENTIE!!! Er zit toch wel een enorm verschil tussen het Hollands en Zuid-Afrikaans recht (op gebied van bedrijven). In NL is het namelijk zo dat als BIJvoorbeeld: Philips 1 van haar werknemers wil overplaatsen naar een van haar vestigingen in Afrika. Dan schakelt Philips Relocation Africa in. Philips vraagt of Relocation Africa voor haar de verhuizing van de betreffende werknemer wil regelen etc etc. Tijdens het proces is Philips gewoon bevoegd om te stoppen met de samenwerking, zij kan gewoon zeggen tegen Relocation Africa van; ''uuuhm weetje wat stop ermee mee wij willen verder gaan met dat andere bedrijf want bla bla''. Dit kunnen zij ongestraft doen zonder enige schadevergoeding te betalen.
In NL is dit ONDENKBAAR!! Daar moet je schadevergoeding+gederfde winst betalen.
REne vertelde mij dan ook dat het in deze ''business'' dan ook echt gaat om het hebben van loyale partners en goede contacten.

Ik heb haar het Nederlands Recht ook uitgelegd. Zij merkte waarschijnlijk dat ik wel geboeid werd door het Zuid-Afrikaans Recht en daarom heeft ze mij een Project/Opdracht gegeven waar ik mijn hele stage zoet mee ben (zegt ze).
Ik moet nameliijk een Standaard-samenwerkings contract op gaan stellen voor Relocation Africa (het zogenaamde ''Service Level Agreement'' met alle regels/uitzonderingen etc etc. En ja ook in het Engels. Ik gebruik hiervoor contracten van andere bedrijven, het contract waar Rene al mee bezig was, en een dikke jaap van een boek over het ''Industrial Relations'' Recht in Zuid-Afrika. Dat wordt ff inlezen hahha.
Ik begin vandaag met het inlezen ervan. COOl he!
Nou ik heb mijn opdracht, op het gebied van Recht al binnen.

Nu het weekend^^

Vrijdag

Vrijdag, ik was blij dat het 4 uur was, de stage was voorbij en ik kon lekker naar HOES!:D Ja ik noem het huisje al mijn huis. Ik voel me ook al echt thuis hier. Af en toe als ik een hond zie lopen moet ik aan Luca denken maar heimwee naar de hond en mijn lieve familie heb ik (nog)
niet. Misschien ook omdat ik die avond lekker broccoli en bloemkool gemaakt heb hahah. Ook vanavond gaan we dat eten met KIPFILET en aardappels(=. De nieuwe huisgenootjes (5 meiden) zijn namelijk ook liefhebbers van de Hollandse keuken. Brocolli, Bloemkool, bietjes, kool (ik niet), worteltjes, gehaktballen, aardappels ennnnnn JAWEL! HUTSPOT:D:D Wij moesten allemaal lachen vanwege het feit dat onze smaak hetzelfde is hahah. Bof ik toch effe he!!
De nieuwe huisgenootjes zijn: Keisha, Manouk, Lenneke, Sara en Marit. De eerste 3 zijn studenten uit Groningen (RECHT, HBO) terwijl de laatste 2 geneeskunde studeren in Rotterdam. Voor arts, slimme koppen allemaal dus.
Nou na het avondeten gingen wij (de 3 J's, Thanks mam, Evelien Manouk en ik naar de wedstrijd van Ajax Cape Town, 1 kaartje koste...40 Rand= 4 euro. Waar vind je dat in Nederland? De volgende dag kwam ik er wel achter waarom dat zo goedkoop was, vertel ik zo.
Het stadion was voor de helft gevuld met, eigenlijk, alleen maar zwarte mensen. Niet echte populaire sport onder de blanden. Zelfs op de wc, in de rust, vroeg zon rare man tegen mij van; ''He whity why are you heré?'' waarop ik zei: '' IF i have got to pee, I have got to pee''. Moesten de mensen om mij heen wel ff om lachen.
De wedstrijd zelf was Afrikaans;
Het publiek was Afrikaans, meer dansen dan echt naar de wedstrijd kijken en het voetbal was afrikaans; Grove tackels, bal keihard uitknallen en naar voren trappen. Kunnen ze nog wat leren van SCG.
Ze wonnen wel met 1-0. Woensdag moeten zij tegen de nummer 1 (Ajax staat 2e) en daar gaan wij natuurlijk heen.

Zaterdag

De volgende dag zijn wij, traditie getrouw, naar het strand gegaan. Heerlijk ff beachen. Daar is niks speciaals gebeurd behalve dan dat ik weer een beetje bruiner ben geworden hahah.
Die avond hebben wij snel nog wat gegeten waarop wij weer naar een sportwedstrijd gingen; en dan wel een van de meest populaire van Zuid-Afrika; Rugby.
Natuurlijk gingen wij het team van Kaapstad aanmoedigen: The Stormers!!
Om tussen het publiek te passen stelde ik Joe en jer voor om met ons 3en een grappig hoedje van de Stormers te kopen voor maar 7 euro. Gedaan:D De wedstrijd was wel cool om mee te maken, ik snapte in het begin helemaal niks van de regels maar naarmate de wedstrijd zich vorderde des te meer ik het begreep. Het publiek was voornamelijk BLANK!! En het stadion bijna helemaal gevuld. De kaartjes waren ook stuk duurder namelijk 100 Rand=10 euro. Dit is natuurlijk nog geen geld, maar voor de mensen daar is het een enorm verschil. Ik zag echt een verschil met de rugby-en voetbalwedstrijd. Zie je toch het verschil in rijkdom tusen de blanken en zwarte bewoners van Kaapstad.
Die nacht gingen Jeremy en ik stappen met ons, en nog een ander studentenhuis. In totaal een groep van 15 man. (judith was moe en moest wat van school doen en JOey had problemen met geld pinnen)Van te voren een drankspelletje geleerd/gedaan en lachen en heeel veel nieuwe mensen leren kennen. Ook een knul genaamd; FabrizioxD(duitser) ''Heij kom ich zeker wer teruk'' Die vent is zo cool, kan het echt met hem vinden. Wij zijn die avond naar Long Street gegaan, dit is een populaire straat midden in de stad met verschillende bars en clubs. Wij zijn er naar 3 geweest en ik was rond 4 uur thuis. Daarvoor had ik wel fatsoenlijk gegeten dus heb niks hoeven ''huuben'' of hoe jeremy dat noemt hahaha. Wel moet je, in longstreet in de avond, nooit in je eentje lopen maar altijd in een groep. Ik hheb namelijk genoeg verhalen gehoord van mensen die worden bedreigd met een mes of zoiets dergelijks en zo hun geld verloren. Wij gaan dan ook altijd in een groep van minimaal 8 mensen.

Zondag:

De zondag was wel rustig, de ochtend gingen Jeremy, Jaap, Keisha en ik naar Zmoli's. Dit is een zeer bekend ''Braay- restaurant'' in de townships. Omdat het er doordeweeks en, voornamelijk, in de avond het er levensgevaarlijk is, zijn wij zondag gegaan. Wij hebben zeker 1 uur in de rij gestaan, wachtend om ons vlees te kunnen bestellen. Het was zeer...onhygienisch. Er werd met het vlees gegooid, de vrouwen achter de koeling zagen er vies uit en er vlogen vliegen rond.
Je koopt eerst het vlees (wel enorm vers, verderop werden de dieren geslacht namelijk) en dan loop je met je bak vol rauw vlees door naar een grote braay waar mannen het vlees voor je bakken.
Nu heb ik niet van het vlees gegeten want er had zich een ''incidentje'' afgespeeld.
Keisha Jeremy en jaap hadden zich namelijk een tafeltje uitgezocht en ik ging naar de wc. Op de terugweg, probeerde ik mijn weg te vinden door de mensenmassa, voelde ik opeens wat prikken tegen mijn buik. Ik wilde het gewoon wegwrijven en voelde wat ijzer. Ik kijken en wat zag ik; een man die een klapmes tegen mij buik aanhield. Hij fluisterde ''Money''. Het gebeurde allemaal zo snel en ik mompelde iets van ''hhmflikkerop'' draaide me om en liep weg. Hij achtervolgde mij niet ofzo, het was namelijk veel te druk om mij echt te bedreigen in het openbaar. Ik was totaal niet bang of geschrokken of wat dan ook, echt raar. Misschien komt het omdat het allemaal zooo snel ging. Wel was ik mijn eetlust verloren.
Ik had het verhaal verteld aan Jeremy en besloot om alleen een taxi terug te pakken.
Eenmaal thuis belde joe of ik nog langs wilde komen bij het zwembad. Hij en Judith hadden zich neergelegd bij een superdelux zwembad van een duur hotel naast het strand in Campsbay. Echt supermooi. Het zwembad was chill, de banken met kussens waarop iedereen lag te bakken waren chill en de muziek die werd afgespeeld was....Chill:D

Ik heb een heel leuk en lekker weekend gehad en er komen er nog zeker meer!!
Komend weekend wil ik een Township tour gaan doen. Langs de snelweg kwamen wij er heel veel tegen. Gewone kleine hutjes van ijzerplaten, hout, plastic u name it. En daar wonen gewoon mensen in. In de townships die wij zagen woonden meer dan een miljoen mensen!!!
Echt onvoorstelbaar, nog meer dan het aantal inwoners van Amsterdam.

Nou kom maar op met die reacties!!! Groeten allemaal daar!!

Tom

  • 28 Februari 2011 - 08:32

    Gonnie:

    Hoi Tom,

    Even snel op het werk ingelogd, nieuwsgierig of er al weer wat nieuws uit Kaapstad was.
    En ja hoor, vluchtig even je verhaal doorgelezen doe ik vanavond wel op mijn gemak.
    Astrid (collega) is gelijk met mij ook je verhaal aan het lezen en zegt net "wat erg he met dat mes".
    Welk mes zeg ik want tot mijn verbazing heb ik dat stukje dus niet in de tekst staan. snap er helemaal niets van of zou het komen dat ik een andere versie van internet explorer heb dan zij???
    Wel schrikken zeg!!!!
    Pas goed op he jongen en zoek de "foute gebieden" niet op!
    Zo te horen vind je de stageopdracht wel leuk en interessant.
    Maak er wat moois van en groeten aan iedereen.
    Zullen we weer eens een poging wagen om een telefoon afspraak te maken?
    Dikke kus Mam

  • 28 Februari 2011 - 08:40

    Tom Op Den Kamp:

    Hoi mam!!

    Ja maak je maar geen zorgen om dat incidentje, ik voel me gewoon haha. Ik was toen ook niet bang ofzo, echt raar. Het gebeurde ook heel snel.

    Uhm, ja ik heb je gemaild dat je Jose moet vrragen hoe zij dat doen. Zij bellen via zo'n bedrijf waardoor zij maar heel weinig hoeven te betalen om met joey te kunne bellen, gewoon via de mobiel.

    BEdankt voor pakketje btw!! maar check je mail ff:P

    Groeten aan je collegas;)

  • 28 Februari 2011 - 16:59

    Christol En Ronny:

    Heey Tom
    Leuk om weer je verhaal te lezen. Het was genoeg spanning en sensatie voor de hele komende maand, jeetje wat een gebeurtenis met dat mes!
    Hopelijk ga je dit niet vaker meemaken.
    Gelukkig heb je die avond kunnen afsluiten op een relaxe manier.
    We hebben wel gelachen, er komen steeds meer meisjesnamen bij.
    Amuseer jullie nog en groeten uit Itteren.

    Ronny, Christol, Ashley en Tarik


  • 01 Maart 2011 - 17:39

    Mark:

    Eey broeder,

    Zo te horen heb je genoeg te doen op je stage ^^ .
    Hier is alles nog hetzelfde , nog altijd slecht weer , MAAR komend weekend lekker CARNAVAL VIEREN :D

    Nog veel plezier daar en heb je geen slaapplaatsje over daar , dan kom ik wel effe langs :P

    Groetjess, Mark


  • 01 Maart 2011 - 22:43

    Denise ODK:

    Hey Tommieboy!

    "In Nederland zijn contracten al geschreven in een taal alsof Beatrix de schrijfster is maar hier valt dat echt wel mee."

    Haha ik heb hier echt om moeten lachen, serieus wat een opmerking..! xD

    Heb je de film "Invictus" gezien? Gaat over rugby in Zuid-Afrika en Nelson Mandela, zeer goede film!! Misschien dat je hem nog ergens tegenkomt ..

    Ik ben benieuwd naar de foto's van de townships, lijkt me zeer indrukwekkend!

    Hier gaat alles gewoon door, school, school en nog eens school. Haha ;)

    Nog veel plezier de komende dagen en ik ben benieuwd naar je volgende verslag!

    ¡Adíos! Denise

  • 02 Maart 2011 - 06:44

    Tom Op Den Kamp:

    @ my brother;

    Ik heb wel wat te doen ja, ik zit af en toe ook op facebook enzo, youtube kan ik ook op maar kost een half uur voordat een filmpje van 5 minuten geladen isxD Baluh! Hoe is jou stage dan? Toch bijna afgelopen of niet dan?

    Jaaa inderdaad carnaval!!:0 Joe en ik nemen komende maandag vrij, zodat we vrijdag, zaterdag EN zondag vol kunnen stappen, brengen zo de carnaval hierheen haha.

    @ Denise

    Aaah ik d8 al wanneer krijg ik weer eens een reactie van mijn nichtje:P Blij dat je erom heb moeten lachen haha, maar er zit toch wel enig verschil in:P Ik heb die film nog niet gezien.....misschien idee om te huren ja. Op woensdag is er een actie in de bios; per persoon 18 rand= 1.80 euroxD Waar vind je DAT in nederland he. Alle nieuwe films die in NL draaie draaien ook in die bios^^ Ben nog niet geweest.

    WE gaan heel misschien komend weekend '''townshiptour'' doen. Kzal veel fotos voor jou maken;)

    @ MArk+ Denise; wij hebben hier 2 banken in de woonkamer waar jullie kunnen slapen;p Deze hele week word het 30+. Gisteren was het 36xD Jonge wat was ik chagerijnig tijdens mijn wandeling terug naar huis, verscrhikkelijk. Maar schrijf ik nog wel iets over in het volgend verslag Whoehoe~

    Leuk van jullie te horen!!

    Mark vergeet de hond niet uit te laten:P En Drink ze met carnaval!! Hopelijk heb je genoeg geld bijeen gesprokkeld van je stage(=

    Greetz!!

  • 02 Maart 2011 - 09:30

    Tom Op Den Kamp:

    Ik heb btw ook een nieuwe foto toegevoegd op deze site en dezelfde op hyves.
    Avondje stappen moesten we allemaal gekke bekke trekken. Heeft een studente deze foto''bundel'' van gemaaktxD

  • 02 Maart 2011 - 14:57

    Simone:

    Het blijft leuk om van je te lezen!

    Wat goed dat je je eerste opdracht binnen hebt! & dat het je zo interesseert! :D Je leert vast veel van de verschillen in aanpak! Succes!!

    Echt leuk dat jullie zo vaak naar sportwedstrijden kunnen! Ik zag je filmpje net, haha... (alleen zonder geluid, omdat ik op de TU zit ;)) Vanavond bekijk ik 't nog eens goed!

    Ik geloof dat je steeds meer doorkrijgt wat de gewoontes zijn in Zuid-Afrika en de verschillen tussen bevolkingsgroepen. Jammer dat het er zo gevaarlijk is. Pas maar goed op jezelf. Dat doe je ook wel, geloof ik :)

    ...Vervelend van de ' incident'. Gelukkig heb je goed gereageerd. Wel fijn dat je even lekker kon bij komen bij dat mooie zwembad!

    Tot een volgend verslag!

    Veel liefs uit Delft,

    Simone

  • 02 Maart 2011 - 21:51

    Ed:

    Hey Tom,

    Ik heb net een half uurtje nodig gehad om al jou verslagen door te nemen. Het is echt genieten daar, ik zou het niet anders doen.
    Zoals jij schrijft kun je gerust een column in een dagblad vullen, zou je nog genoeg geld opleveren ha ha. Er valt me één ding op aan jouw avonturen; je schrijft weinig over de meiden! Maak je die avontuurtjes niet openbaar? Gelijk heb je maar een tipje van de sluier zou wel leuk zijn.

    Maar alle gekheid op een stokje, ik vind het echt klasse hoe je het doet daar! Geniet er maar van, voordat je het weet zit je weer in het enerverende Rijckholt zonder braaij maar ook ................. zonder kakkerlakken.
    Hier in Oirsbeek is alles oké. De Carnaval staat voor de deur dus ook wij gaan ons vermaken.
    Kijk je uit daar?
    Groet en veel, heel veel lol daar!!
    Ed

  • 03 Maart 2011 - 14:05

    Gerrie:

    Hoi Tom, Leuk om je reisverslag te lezen. Geniet van je stage tijd....een hele fijne tijd, de groeten uit Apeldoorn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Claremont

Tom

Actief sinds 03 Feb. 2011
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 37027

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 11 September 2015

Vietnam en Zuid-Oost Azie

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

South-Africa

Landen bezocht: